En blogg från Högskolan i Borås

onsdag 27 mars 2013

Glada tongångar på webbred-programmet

Häromdagen blev jag tillfrågad om jag inte ville skriva något till den här bloggen om min bakgrund. Det gör jag gärna, men just nu tänker jag i stället skriva om de studenter och lärare som finns på webbredaktörsprogrammet.

När jag började plugga den data- och systemvetenskapliga linjen i Kista 1996 – här vill jag bara inflika att jag också är humanist och har grävt i arkiven med bomullsvantar på KB, ALB, SMB mm – skrev tidningarna om ”guldgosseutbildningen” eftersom systemvetare spåddes en lysande framtid (sjutton år senare är vi fortfarande väldigt eftertraktade). När jag så började undervisa på BHS förra året löd tidningsrubrikerna ”Sveriges hetaste utbildning” och visst har pressen rätt återigen: det går bra för våra webbredaktörer! En av dessa heter Catharina Silberman och har precis lanserat en snygg och informativ webbplats för Dag Hammarskjöld-biblioteket (www.stiftelsendaghammarskjoldbiblioteket.se/). Catharina är en av dem som vågat sig på att starta en egen konsultfirma. Av egen erfarenhet vet jag att det kan vara kämpigt och ensamt, men att erfarenheten ger väldigt mycket inför det framtida yrkeslivet.

Och därmed kommer jag in på mina kollegor. Gemensamt för många av oss är en yrkesbakgrund inom de ämnen vi undervisar i. Så har vi journalisten Birgitta, webbredaktören Charlotte och javascript-kodaren Tuve, för att nämna bara några av alla trevliga och kunniga lärare.

Jag har själv dålig koll på var alla utexaminerade studenter hamnar, men en del av dem hör av sig och berättar om spännande karriärer, vilket förstås är roligt. För vissa kanske det tar längre tid att verkligen komma igång (även om HB är bland de bästa av alla svenska högskolor på att ge folk arbete), men det är ju så det är. En tanke jag har är därför att vi på en sida på BHS-sajten skulle kunna ha en länksamling till alla de webbplatser som våra studenter har skapat, kombinerad med namn och årgång på studenten. En sådan lista skulle kunna kännas entusiasmerande för nya eller presumtiva studenter och visa omvärlden hur duktig och inspirerad man blir när man läser webbredaktörsprogrammet.

Med dessa positiva tongångar vill jag önska en Glad påsk!

Petter Dessne, lärare på webbredaktörsprogrammet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar